Checklist belastingaangifte 2025, zo vergeet je niets!

Ieder jaar weer dat gedoe met de belastingaangifte. Waar moet je beginnen? Welke papieren heb je nodig? En vooral: hoe zorg je ervoor dat je niks vergeet? Met deze praktische checklist belastingaangifte kom je er wel. Of je nu gewoon werknemer bent, een eigen zaak hebt of ergens tussenin zit - een beetje structuur maakt het leven een stuk makkelijker. Want eerlijk is eerlijk, niemand zit te wachten op gedoe met de Belastingdienst achteraf.

Je basisgegevens op een rijtje
Klinkt saai, maar begin gewoon bij jezelf. Is je adres nog hetzelfde als vorig jaar? Ben je getrouwd, gescheiden of verhuisd? Die dingen lijken klein, maar hebben best impact op wat je moet betalen of terugkrijgt. Je BSN staat natuurlijk vast, maar check toch even of alles klopt in je systemen.
Dan je inkomsten. Pak alle loonstroken van het afgelopen jaar bij elkaar. Ook die van die bijbaan die je drie maanden hebt gehad. Vergeet jaaropgaven niet – die krijg je meestal in januari. Heb je WW gehad, pensioen ontvangen of alimentatie betaald of gekregen? Schrijf het allemaal op. Ook dat extraatje van je oma voor je verjaardag telt mee als het substantieel was. En die crypto die je hebt verkocht? Ja, daar moet de fiscus ook van weten. Het lijkt veel werk, maar je bent straks blij dat je het gedaan hebt.
Je huis en wat je eraf kunt trekken
Heb je een koophuis? Dan kun je meestal wel wat terugkrijgen. Hypotheekrente is nog steeds aftrekbaar, al wordt het elk jaar wat minder interessant. Houd je jaaropgave van de hypotheekverstrekker bij de hand. Staat daar ook je WOZ-waarde op? Mooi meegenomen. Heb je dit jaar geïsoleerd, zonnepanelen gelegd of een warmtepomp geïnstalleerd? Bewaar die bonnen goed – daar zit vaak nog belastingvoordeel in.
Huur je? Dan valt er minder te halen, maar check wel even of je recht hebt op huurtoeslag. Soms weet je niet eens dat je ervoor in aanmerking komt. Voor iedereen geldt: zorgkosten boven je eigen risico kun je aftrekken. Net als giften aan het goede doel – al moet het wel een erkend doel zijn. Studiekosten kunnen ook nog, maar de regels worden steeds strikter. Heb je kinderen in de opvang? Ook dat kan aftrekbaar zijn, afhankelijk van je situatie.
Voor de ondernemers onder ons
Heb je een eigen bedrijf? Dan wordt het verhaal wat ingewikkelder. Je hebt niet alleen te maken met inkomstenbelasting, maar ook met btw, mogelijk loonheffing als je mensen in dienst hebt, en allerlei ondernemersregelingen waar je gebruik van kunt maken.
Zelfstandigenaftrek is een mooie, maar je moet wel aan het urencriterium voldoen. Houd dus bij hoeveel uren je echt aan je bedrijf hebt besteed. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar – van je kantoorhuur tot je telefoonabonnement. Maar let op: alles moet wel echt zakelijk zijn. Die etentjes met klanten kunnen, maar niet elke lunch met je zakenpartner.
Auto van de zaak? Kijk goed naar de bijtelling. Lease je, dan zijn er andere regels dan bij koop. Heb je geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen? Dan kun je vaak gebruik maken van investeringsaftrek. Maar de regels veranderen regelmatig, dus check even wat er dit jaar geldt. En vergeet je btw-aangiftes niet – die moeten kloppen met je jaaraangifte.
Voorlopige aanslag en toeslagen – het echte rekenwerk
Hier wordt het interessant. Je voorlopige aanslag is eigenlijk een voorschot op wat je straks moet betalen. Schat je te laag in, dan mag je bijbetalen. Schat je te hoog in, dan betaal je nu teveel vooruit. Probeer realistisch te zijn over wat je dit jaar gaat verdienen.
Toeslagen zijn leuk, maar ook gevaarlijk. Krijg je zorgtoeslag, huurtoeslag of kinderopvangtoeslag? Zorg dan dat je inkomensgegevens kloppen. Want als je achteraf teveel hebt ontvangen, wil de overheid het terug. En dat kan flink in de papieren lopen. Wijzigingen in je inkomen of gezinssituatie moet je dus echt direct doorgeven.
Kinderopvangtoeslag is sowieso ingewikkeld. Houd goed bij hoeveel uren opvang je daadwerkelijk afneemt en wat je betaalt. Te veel toeslag ontvangen betekent terugbetalen, te weinig aanvragen betekent geld laten liggen.
De kunst van het niet vergeten
Het geheim zit in de voorbereiding. Begin in december al met het verzamelen van papieren. Maak een map (digitaal of fysiek) en gooi er alles in wat relevant lijkt. Beter teveel dan te weinig.
Check je e-mail op jaaropgaven – die komen tegenwoordig vaak digitaal. Zet een herinnering in je agenda voor eind januari om te kijken of je alles hebt. En als je twijfelt over iets, vraag dan advies. Beter een uurtje betalen voor zekerheid dan achteraf gedoe met de Belastingdienst.
Bewaar je administratie netjes. Digitale bestanden op meerdere plekken opslaan, papieren bonnen in een map. Je moet alles zeven jaar kunnen aantonen als het nodig is. En maak aantekeningen bij bijzondere situaties – over een paar jaar weet je niet meer waarom je die ene post hebt opgevoerd.
Het belangrijkste: stress jezelf niet gek. De meeste mensen maken hun aangifte zonder problemen. En als je er echt niet uitkomt, is er altijd nog professionele hulp te krijgen. Beter dat dan fouten maken die je later duur komen te staan.